Send melding
Møtekalender
We're hiring
:
Exciting things are happening and we need to grow our team of thinkers and builders
View 3 open positions
Artikler

3 viktige råd til prosjektansvarlig for nettløsninger

Profilbilde av Øyvind Østmo
Skrevet av Øyvind Østmo
- builder of brands and businesses since 2000
31. Mai 2024
12 min lesetid
Er du prosjektansvarlig for en nettside, nettbutikk eller webapplikasjon? Få 3 viktige råd som potensielt kan spare bedriften din for millioner av kroner.
Her deler vi lærdommen fra erfaringen vår med over 1000 webprosjekter.
Er du prosjektansvarlig for en nettside, nettbutikk eller webapplikasjon? Få 3 viktige råd som potensielt kan spare bedriften din for millioner av kroner. Her deler vi lærdommen fra erfaringen vår med over 1000 webprosjekter.

I denne artikkelen skal jeg dekke:

  1. Valg av riktig byråpartner.
  2. Valg av riktige tekniske plattformer.
  3. Tilnærming til prosjekt og arbeidsmetodikk.

Den siste er veldig viktig, og her skal du lære hvordan du kan identifisere fallgruver allerede når du mottar tilbud fra byråer.

Mitt navn er Øyvind, leder av webbyrået Represent. Du kan booke en prat med oss for å få en tilpasset vurdering og gode råd, eller begynn med våre generelle anbefalinger i denne artikkelen (eller se videoen over som dekker alt).

Det du er ute etter er et byrå med et pragmatisk forhold til teknologi som sørger for at alle design- og teknologivalg gir best mulig utbytte for bedriften din på kort og lang sikt.

Valg av riktig byråpartner

Det første og viktigste valget du har å gjøre er å velge riktig webbyrå til å gi deg råd.

Du vil ha et byrå som både er design- og teknologi-nerder, OG har god forretningsforståelse. Her skal jeg forklare forskjellen:

Et byrå som bare er opptatt av design og teknologi vil gjerne anbefale det nyeste og beste, og du kan ende opp med å bli en kostbar prøvekanin. Det er ikke git at det nyeste og kuleste er riktig for målgruppene til din bedrift, og det kan være kostbart å være tidlig ute med noe som ikke er gjennomprøvd.

Du vil også unngå byråer som bare fokuserer på business, og fremdeles bruker WordPress eller andre utdaterte plattformer fordi det er det utviklerne deres kan. Hvis du bare møter konsulenter med nystrøket skjorte og blazer er det grunn til bekymring ;)

Byrået bør være ganske langt framme i skoa og tilpasse seg utviklingen av teknologi og designtrender i et fornuftig tempo.

Det du er ute etter er et byrå med et pragmatisk forhold til teknologi som sørger for at alle design- og teknologivalg gir best mulig utbytte for bedriften din på kort og lang sikt.

Sist, og kanskje aller viktigst, er god personkjemi. Når alt kommer til alt er vi mennesker som skal jobbe sammen, og resultatene blir alltid best når verdier og kjemi sitter godt!

Vi begynner gjerne med et gratis og uforpliktende møte der vi graver litt i businessen din og gir noen innledende indikasjoner på hvilken retning vi tror er fornuftig.

Hvis kjemien sitter fortsetter vi gjerne med en halv dags workshop der vi graver i forretningen, behov og muligheter, som et grunnlag for å ta kloke valg videre i prosjektet.

Med et headless CMS som Sanity kan vi bygge nært sagt hva som helst. Vi står fri til å bygge nettsider, nettbutikker og webapplikasjoner med den teknologien som matcher prosjektet best.

Valg av riktig tekniske plattformer

Vi tilnærmer oss råd til valg av plattform med tanke på behov, muligheter og budsjetter bedriften har.

Overordnet er det gjerne tre retninger vi vurderer:

01

Gjør-det-selv (eller lei en freelancer)

For små bedrifter med veldig enkle behov og budsjetter under 50.000 kr anbefaler vi gjerne en enkel og malbasert webside-bygger som Squarespace. Der kan en enten lære seg verktøyet selv eller få hjelp av en freelancer eller et byrå som jobber på den plattformen.

02

"No-code" website builders

Hvis det er behov for mer frihet og muligheter kan vi bygge løsninger effektivt med en såkalt “no-code” tilnærming, der vi bruker verktøy som lar oss bygge webløsninger uten å skrive kode. Vi anbefaler da typisk Webflow, der vi enten kan starte med en mal eller bygge fra blanke ark veldig effektivt i et visuelt grensesnitt. Vi har utviklet webløsninger fra små restauranter til milliardbedriften AutoStore på Webflow. Kan vi bruke Webflow for å dekke behovene i nærmeste framtid så gjør vi det.

03

Kode med et "headless" CMS

Er det mer avansert funksjonalitet som e-handel, markeder, integrasjoner mot ERP, PIM eller annet som ikke kan løses no-code, går vi til den mest avanserte tilnærmingen, som er håndkoding. Her begynner det å bli mer komplisert å forklare uten å bli for teknisk :) I første omgang gir vi gjerne råd til riktig CMS for innholdsadministrasjon.

Den mest moderne og fleksible tilnærmingen er å bruke et såkalt “headless CMS”. I motsetning til et tradisjonelt CMS som WordPress der innholdet ligger “fast” i siden du har opprettet det på, er innholdet fristilt fra presentasjonslaget (som kan være nettsider, apper, nyhetsbrev, og andre kanaler).

I Represent er vi eksperter på markedets ledende headless CMS som heter Sanity, som tilfeldigvis også er et norsk selskap. Veldig enkelt forklart er Sanity en innholdsdatabase der vi har full frihet til å bygge en god innholdsstruktur og arbeidsflyt for redaktørene i bedriften din. Du kan lese mer om Sanity på represent.no/sanity.

Med et headless CMS som Sanity kan vi bygge nært sagt hva som helst. Vi står fri til å bygge nettsider, nettbutikker og webapplikasjoner med den teknologien som matcher prosjektet best, og henter bare innholdet ut av Sanity. Dette gir helt andre muligheter en tradisjonelle CMS-er som WordPress.

Represent anbefaler vi stort sett javascript-biblioteket React som i flere år har vært den ledende teknologien for moderne webløsninger. Sanity Studio, der redaktørene jobber med innhold, er også bygget med React. Det gjør at vi kan tilpasse brukergrensesnittet med samme teknologi som vi bruker i webapplikasjonen.

På toppen av React bruker vi React-rammeverket Next.js som lar oss utvikle raskere og mer kostnadeffektivt. Den siste og mest magiske puslespillbrikken heter Vercel, som for noen hundrelapper i måneden lar deg glemme alt som heter servere og hodepinen som følger med det. Vercel er bygget for å drifte React-applikasjoner og gjør det veldig enkelt og smidig å skalere helt smertefritt på noe av den råeste infrastrukturen verden har å by på.

... vi har rom for å være kreative og konstruktive underveis så dere drar nytte av våre tiår med erfaring og alt vi lærer om dere og muligheter i løpet av prosjektet.

Smidig prosjektmetodikk

Noe av det aller viktigste for å lykkes med et webprosjekt er å jobbe smidig, eller “lean” som det heter på Engelsk.

Alt for ofte kommer potensielle kunder til oss med en ferdig brief der de har spesifisert løsningen de ønsker og ber om en pris for å bygge dette. Denne tradisjonelle måten å tilnærme seg bestilling og innhenting av tilbud har en massiv svakhet: den tar utgangspunkt i at du hadde alle svarene før du engang hadde begynt prosjektet. Vi mener dette er en helt feil måte å tilnærme seg design- og teknologiprosjekter, som ikke utnytter seg av vår erfaring eller alt det vi kommer til å lære underveis i prosjektet.

Så, hva er den riktige måten?

Skal du nå det beste resultatet må det jobbes smidig. Det betyr at man sammen setter noen mål for prosjektet og blir enige om en innledende plan for løsningen. Vi kan jobbe innefor en budsjettramme, men uten faste rammer for hva som skal løses innenfor det budsjettet. Vi møtes heller en eller flere ganger i uken og diskuterer framgang, mulige løsninger og neste steg.

Med denne tilnærmingen har dere full kontroll på hvordan budsjettene deres benyttes, og vi har rom for å være kreative og konstruktive underveis så dere drar nytte av våre tiår med erfaring og alt vi lærer om dere og muligheter i løpet av prosjektet.

Når vi jobber sammen som ett sterkt team kan det skje så mye spennende dere ikke hadde tenkt på enda, og med en smidig prosjektmetodikk gir dere rom for den magien.

Det mest ekstreme eksempelet jeg kan gi er da vi begynte arbeidet med Vitamail. Planen som vi opprinnelig gav tilbud på var å bygge en nettbutikk for EU. Etter første workshop var vi allerede sporet over på å bygge en ingrediens-database og en landingsside-maskin for markedsavdelingen deres med innebygget AI-oversettelser. Det ble en kjempesuksess, og vi kom omsider til den opprinnelige planen om å lansere abonnementsalget i EU.

Den viktigste lærdommen her er at hvis dere sender en brief til et webbyrå og får et tilbud med en fastpris tilbake uten å bli utfordret videre, er det antakelig ikke en god partner for dere.

Det var alt vi hadde for nå, så er det bare å booke et møte med meg og vår tekniske leder Alexander for å grave i din bedrift og deres behov så vi kan gi noen mer tilpassede råd.

Ha en strålende dag!

Vi er spente på å lære mer...

...om prosjektet ditt og hvordan vi kan jobbe sammen for å bygge en suksesshistorie.

Profilbilde av Øyvind

Øyvind Østmo

Byråleder