We're hiring
:
Exciting things are happening and we need to grow our team of thinkers and builders
View 3 open positions
Artikler

Verdien av å jobbe med "neste generasjons webbyrå"

Profilbilde av Øyvind Østmo
Skrevet av Øyvind Østmo
- builder of brands and businesses since 2000
11. Apr 2025
13 min lesetid
Illustrasjon av personer som jobber med en ny modell for et byrå.

Med over 20 års erfaring i webbyråer har vi brukt de siste årene på å løse de viktigste utfordringene vi har sett for både byråer og kunder. Vi bygger Represent med en startup-mentalitet og utfordrer etablerte sannheter i konsulentbransjen.

Siden vi startet reisen vår for å bygge "neste generasjons webbyrå" tidlig i 2022, har vi gått gjennom mye smerte og hatt det veldig gøy. Vi utfordrer bokstavelig talt alt et byrå gjør. Alt er et eksperiment. Hvis det fungerer godt for oss og kundene våre, beholder vi det. Hvis det kan forbedres, kjører vi et nytt eksperiment.

Resultatet av våre eksperimenter og læring så langt er et byrå som er:

✔️ Vekst- og ROI-fokusert
✔️ Kompakt og effektivt
✔️ Åpent og inkluderende
✔️ Fleksibelt og skalerbart
✔️ Fokusert og selektivt
✔️ Enkelt og gøy å jobbe med

Det siste punktet er ikke helt under vår kontroll, men ofte et resultat av alle de andre egenskapene, og vi gjør vårt beste for å spre glede til menneskene vi jobber med!

La oss se nærmere på problemene vi så i våre tidligere byråer, hvordan vi tilnærmet oss løsninger, og hvordan det kommer kundene våre til gode.

Sitat ikon

Noe av det beste vi vet er å utfordre kundene våre når de ber om funksjoner vi ikke tror vil lønne seg for dem.

Vekst- og ROI-fokusert

Problem

Byråer fokuserer på å levere tjenestene sine uten en solid forståelse for hvordan de påvirker de viktigste driverne i din virksomhet. Den nyeste teknologien eller den mest avanserte koden er kanskje ikke det beste alternativet for din bedrift.

Vi har hatt kunder som kommer til oss med webløsninger som har kostet dem 4-5 ganger mer enn det burde, på grunn av manglende forståelse for deres forretningsmessige behov. Hos Represent har vi kjent på tilsvarende utfordring. Det har vært en dyr og frustrerende øvelse å prøve og feile med flere markedsføringsbyråer som manglet business-forståelse og evnen til å forstå nyansene i vår virksomhet.

Represents tilnærming

Vi begynte med å kalle det "business-first". Det var ikke tydelig nok. Nå snakker vi heller om å være en "vekst- og ROI-fokusert" partner. Idéen er den samme; som byrå må vi bry oss om og forstå din virksomhet, for å hjelpe deg med å ta smarte teknologivalg. Vi pleier å si "ja, vi elsker teknologi, men det er bare verktøyet for å hjelpe til med å bygge din virksomhet".

Noe av det beste vi vet er å utfordre kundene våre når de ber om funksjoner vi ikke tror vil lønne seg for dem. Det kan selvfølgelig innebære et kortsiktig "tap" for oss, men tilliten som bygges gjennom denne tilnærmingen lønner seg for alle i lengden.

Verdien for kundene våre

Å ha et byrå som forstår virksomheten din kan være utrolig verdifullt. Å bygge tekniske løsninger som ikke vil bidra til vekst, kan være både veldig dyrt og smertefullt. Hver linje med kode vi skriver, bør bevege deg mot dine forretningsmål.

Hva gjenstår å løse?

Vi utforsker for tiden hvordan vi bedre kan forene våre og kundens økonomiske insentiver. I dag opererer vi med timebasert bistånd, med tro på at kunder investerer mer når vi leverer tydelig forretningsverdi. Fremover vil vi utforske modeller hvor vi deler den økonomiske opp- eller nedsiden når spesifikke forretningsmål nåes, eller ikke.

Sitat ikon

Vekst har en tendens til å drepe effektiviteten.

Kompakt og effektivt

Problem

Store teams er ofte dyre og ineffektive.

Represents tilnærming

Effektivitet har alltid vært vår greie. Fra hvordan vi løpende justerer prosessene våre, til hvordan vi bruker videoer for dokumentasjon og opplæring både internt og for kundene våre.

Vårt mest spennende eksperiment på dette området har vært: "Hvor langt kan vi vokse Represent uten å ansette dedikerte prosjektledere?"

Svaret? "Hele til mål!".

Den første iterasjonen av dette eksperimentet var at vi utelukkende ansatte senior designere og utviklere, slik at de kunne jobbe direkte med kunder. Våre seniorrådgivere ville håndtere de mer komplekse prosjektene.

Da vi vokste forbi 12-14 personer begynte vi å føle på friksjon, og trengte flere folk som kunne lede teams og prosjekter. Det førte oss til vårt neste eksperiment; en kombinert rolle som utvikler/tech lead/prosjektleder. Vi introduserte ukentlige møter med opplæring av to godt egnede og motiverte utviklere på teamet. Dette så vi raskt fordelene av - å ha tekniske prosjektledere som også jobber hands-on med kode hindrer friksjon, samtidig som det øker både tempo og kvalitet. Siden den gang har vi rekruttert flere til denne spesifikke rollen, og har nå fem "tekniske prosjektledere" hos Represent. De tekniske prosjektlederne våre håndterer kunder, teams, prosjekter og utvikling.

Vekst har en tendens til å gå ut over effektivitet. Flere mennesker fører ofte til nye roller og måter å organisere seg på. Vi har tatt et bevisst valg om å bremse veksten vår, og lande med rundt 22-25 på teamet. Hvis vi skulle vokse forbi det, måtte vi omstrukturert organisasjonen, på bekostning av effektiviteten vår.

Verdien for kundene våre

Små, effektive team med færre personer og roller bidrar til forenklet kommunikasjonen, samtidig som det øker effektiviteten og sparer kundene våre for penger hver dag.

Kunder som PowerOffice er superfornøyde med at deres hovedkontakt hos Represent ikke bare administrerer prosjektene deres, men også fungerer som deres daglige rådgiver, og til og med kan hoppe inn i koden uten å måtte delegere videre.

Hva gjenstår å løse?

Vår byråleder og team av fem "leads" møtes en time i uken for å ytterligere forbedre måten vi gjør ting på hos Represent. Det er ingen mangel på emner til diskusjon, og vi har fortsatt mye å utforske som vil gjøre byrå-kunde-prosesser og relasjoner enda smidigere.

Sitat ikon

Åpenhet kan være skummelt. Vi har bestemt oss for å være så transparente som vi kan.

Åpent og inkluderende

Problem

Som kunde mangler du innsikt i byråets arbeid og er usikker på om investeringene dine gir verdi for pengene.

Represents tilnærming

Åpenhet kan være skummelt. Å gjemme seg bak lukkede dører og kommunisere med kunden når du selv føler deg klar for det, oppleves som tryggere.

Vi har bestemt oss for å være så transparente vi kan. Vårt tankesett er at vi danner "ett team" med kundene våre. Mer "oss", enn "vi og dere".

Systemene og prosessene våre er designet for å være åpne og transparente. Vi bruker Notion for oppgaver, dokumentasjon, tidslinjer, opplæring og rapporter som er tilgjengelig for alle involverte i prosjektet.

Vi ansetter utelukkende seniorer med gode kommunikasjonsferdigheter som matcher vår åpne og inkluderende kultur. Vi kommuniserer åpent i Slack-kanaler, og kundene våre trenger ikke å snakke gjennom en prosjektleder til de som gjør det faktiske arbeidet.

Alle involverte i et prosjekt bør vite hva som foregår og hva statusen er til enhver tid. I tillegg til ukentlige møter i aktive prosjektperioder, deler vi ukentlige rapporter hver mandag som er tilgjengelige for alle på prosjektet. Disse inkluderer detaljer om hva som ble gjort forrige uke, planer for denne uken, utfordringer, samt status for tidslinjer og økonomi.

Verdien for kundene våre

Kundene våre kan føle seg trygge på at de alltid vet hva som foregår, og at vi ikke skjuler ting fra dem for egen vinning. Tilliten som kommer med åpenhet er verdifull for å skape langsiktige og gode relasjoner.

Hva gjenstår å løse?

Vi utforsker for tiden hvordan vi kan hjelpe kunder med å forstå tilstanden til deres tekniske løsning slik den er i dag, og hvordan den bidrar til forretningen deres. Vi ønsker å sikre at vi alltid holder løsningene oppdaterte og kundene våre bevisste på nye muligheter som kan bidra til videre vekst. Vi har nettopp startet et eksperiment rundt dette med et utvalg kunder.

Sitat ikon

Kundene våre unngår sløsing av tid og penger, og forretningskritiske og noen ganger uforutsette tidsfrister kan overholdes.

Fleksibelt og skalerbart

Problem

De fleste byråer opererer med fast teamkapasitet og har én av to utfordringer:

  1. Teamet er overbelastet, noe som går utover kvalitet og leveringstider på dine prosjekter.
  2. Teamet har ledig kapasitet og byrået kan være motivert til å selge deg unødvendige tjenester for å fylle timeplanen.

Represents tilnærming

I løpet av de siste par årene har vi løst to aspekter ved skalerbarhet, noe som gjør oss i stand til å være ekstremt fleksible for å møte kundenes varierende behov for vår kapasitet.

  1. Vi har hele veien ansatt dyktige fagfolk som verdsetter "work-life-balance", med en gjensidig fleksibilitet i arbeidsmengde. Hvis noen vil ta en måned fri og reise til Japan, er det helt greit. De kan velge å jobbe deltid som standard, og vi kan spørre dem om de kan steppe opp til fulltid hvis vi trenger litt ekstra kapasitet en periode. Nå har vi alltid kapasitet tilgjengelig for kunder som trenger det, og ingen på teamet som er misfornøyde med arbeidsmengden.
  2. For å skalere denne modellen videre etter våre innledende eksperimenter, kunne vi ikke lene oss på standard rekrutteringskanaler. Vi investerte mye tid i å bygge vår egen unike rekrutteringsrigg, som har tatt rekruttering fra en hodepine til en veldig enkel og grei prosess. Nå kan vi finne flere gode kandidater som både er kulturell match og har den faglige kompetansen vi trenger, i løpet av få uker, og til svært lav kostnad.

Vår tilnærming til fleksibilitet har også "tvunget" oss til å designe arbeidsmetoder som ikke er personavhengige. Vi kan onboarde nye utviklere fra teamet til et hvilket som helst prosjekt i porteføljen vår i løpet av noen timer. Dette reduserer risiko og kostnader for kundene våre. Selvom et prosjekt ikke skal være avhengig av én person, kan du forvente en personlig touch fra oss!

Verdien for kundene våre

Kundene våre er aldri forpliktet til å bruke penger på byrået vårt, og de kan skalere kapasiteten opp og ned med kort varsel. De unngår sløsing av tid og penger, samtidig som forretningskritiske, og noen ganger uforutsette, tidsfrister kan overholdes.

Hva gjenstår å løse?

Vår utviklingskapasitet skalerer veldig godt. Design og rådgivning er det mer krevende å skalere raskt, da de for tiden representerer en mindre del av leveransene våre. Vi jobber med løsninger både internt og med designbyråer vi samarbeider med.

Sitat ikon

Det er umulig å være ekspert på alt.

Fokusert og selektivt

Problem

Det er umulig å være ekspert på alt. Byråer som sier ja til "alt" ender ofte opp med å spre seg for tynt, og kvaliteten på arbeidet deres avtar gradvis. Kundene ender opp med å betale mer for mindre.

Represents tilnærming

Når vi ser tilbake på hvorfor vi har lykkes så langt, er det én ting som skiller seg ut. Vi har sagt "nei" til mange fristende muligheter og ideer som kunne gitt gevinst på kort sikt. Det har ofte føltes vanskelige i øyeblikket, men har latt oss holde fokus på det vi er best på.

Det finnes utallige CMS, e-handelsplattformer og programmeringsspråk. Vi har valgt å fokusere utelukkende på noen få som er både "moderne" og "gjennomprøvd". Disse markedsledende verktøyene lar oss bygge moderne, trygge og bærekraftige løsninger for kundene våre med minimal risiko.

Hvis vi blir bedt om å bygge en løsning på WordPress, Drupal, Magento, Optimizely, Contentful eller en annen plattform vi ikke spesialiserer oss på, peker vi kundene i retning av bedre løsninger (eller andre byråer). På kort sikt ville vi tjent på å bare "ta pengene deres", men på lang sikt vil det utfordre vårt fokus som byrå. Det viktigste for oss er å levere høy kvalitet, effektivt og målrettet, innenfor våre kjerneområder.

Å være smal og spesialisert kan gjøre at byråer tror de har en one-size-fits-all-løsning som de selger til alle. Vi tror ikke at vår "teknologi-stack" passer for alle. Vi er veldig åpne og transparente i våre råd om å gå for andre løsninger når vi tror det finnes et bedre alternativ.

Nylig kom en potensiell (stor) kunde til oss og ba om et tilbud på hva det ville koste å bygge deres intranett. De vurderte tre alternativer; Sharepoint (nåværende), et annet intranett-produkt, og en CMS-basert løsning. Vi skulle gi tilbud på en Sanity CMS-basert løsning. Det ville vært et veldig interessant og morsomt prosjekt! I stedet for å kaste oss over muligheten, møtte vi dem og guidet dem til en annen tilnærming. Vi foreslo et dypere forprosjekt, parallelt med at de forlenget deres eksisterende Sharepoint-lisens, for å kjøpe dem tid og sikre en god og langsiktig løsning.

Kanskje de kommer tilbake hvis de finner ut at en CMS-løsning vil være det beste for deres virksomhet. Og hvis de gjør det, så vet de at de kan stole på at vi veileder dem med fokus på hva som faktisk blir den beste løsningen - ikke bare hva vi gjerne skulle solgt dem.

Verdien for kundene våre

Hvis din webløsning eksempelvis er bygget med Sanity CMS, vil du at byrået ditt skal ha stålkontroll på det CMS-et. Både for å utnytte muligheter og for å redusere risiko som kommer med begrenset kapasitet og kompetanse. Hos Represent spesialiserer ALLE våre 20 utviklere seg på Sanity CMS. Vi kjenner teamet hos Sanity veldig godt. Vi snakker på konferansene deres. Vi følger med på alt de gjør. Det fokuset er verdifullt og kommer alle våre kunder til gode.

Hva gjenstår å gjøre?

Vi sliter fremdeles med å navigerer situasjoner der en mulighet ser spennende ut—spesielt med eksisterende kunder—men som vil kreve at vi legger til en ny plattform i verktøykassen vår. Er det verdt å miste en kunde for å holde fokuset på det vi kan best?

Det er vanskelige valg. Vi prøver alltid å handle i kundens beste interesse, og noen ganger kan det å si nei til én kunde komme våre andre kunder til gode. Nøkkelen er å unngå å spre teamet vårt for tynt over for mange plattformer.

Sitat ikon

“Start with Who”

Enkelt og gøy å jobbe med

Problem

De typiske utfordringene i relasjonen mellom byrå og kunde skaper friksjon og frustrasjon i jobbhverdagen.

Represents tilnærming

Alle løsningene i denne artikkelen dreier seg om å unngå typiske feller når et byrå leverer til en kunde. Vi mener at alt vi gjør bidrar til enklere og mer engasjerende relasjoner. Å fjerne friksjon og skape godt samspill mellom flinke folk er veldig motiverende for oss.

"Start with Who" - Hvorfor vi gjør ting og hvordan vi gjør dem er viktig. For oss er det aller viktigste hvem vi gjør det med. Vi velger å jobbe med ambisiøse virksomheter og mennesker som matcher vår åpne og vennlige kultur, og vi gjør det til vår business å få kundene våre til å smile :)

PS: Min forretningspartner Alexander sier at barna hans fortalte ham at vi ikke kan bruke tekstbaserte smileys lenger... at det er rart... stemmer det?? Uansett, du skal lete godt for å finne selv en kontrakt fra Represent som ikke har en smiley i seg!

Verdien for kundene våre

Fordi du er et menneske! Du trenger mer glede og mindre stress. Det bør vi jobbe for sammen ♥️

PS igjen: Jeg bruker :hearts: emoji (fra en kortstokk) fordi jeg liker den bedre enn den standard glossy hjerte-emojien. Jeg kunne flettet det inn i vår filosofi om å bygge solide løsninger fremfor glossy løsninger, og det gjorde jeg.

Hva gjenstår?

Å balansere det personlige og profesjonelle er en kontinuerlig utfordring. Litt humor og en uformell tone fungerer bare når systemene og prosessene rundt teamet vårt er solide nok til å sikre at ingenting faller mellom gjennom sprekkene. Vi vil aldri slutte å forbedre oss på dette området—det er en viktig del av vår kultur.

Sitat ikon

Å bygge et bærekraftig byrå er øverst på prioriteringslisten vår.

BONUS: Å bygge et velstående og sunt team

Problem

Det er en uskreven regel i de fleste byråer om overtid. "Byrålivet er hektisk". Folk forventes å jobbe seg halvt ihjel uten å få overtidsbetalt.

Represents tilnærming

Å bygge et bærekraftig byrå er øverst på prioriteringslisten vår. Det inkluderer en bærekraftig virksomhet, en bærekraftig modell for samarbeid med kunder, og en bærekraftig måte å håndtere helsen til teamet vårt.

Vi har hatt våre utfordringer. I slutten av 2023, rett før vi fant løsningen på rekrutteringsproblemet vårt, var mange på teamet slitne. Etter å ha løst utfordringen er vi på et sted der ingen i teamet trenger å jobbe mer enn de selv foretrekker. Tvert imot oppfordrer vi aktivt til å jobbe i et sunt og kontrollert tempo, og vi fraråder også sterkt å jobbe når helsa ikke er på topp.

Slik fokuserer vi på å bidra til fem typer rikdom (les boken) for alle på teamet vårt:

01

Tidsrikdom - "Word-life-balance" er ikke bare noe vi snakker om hos Represent. Teamet har selv kontroll over kalenderne sine og har individuelle arbeidsvaner. Vi er veldig fleksible. Mange jobber 4-6 timer/dag, reiser verden rundt og lever drømmelivet. Vennene deres skjønner ikke hvordan de tjener mer og jobber mindre enn dem, og jobber med moderne teknologi i et positivt og stressfritt miljø. Byråbonus: Teamet vårt er en fantastisk rekrutteringskanal!

02

Sosial rikdom - Vi kan ikke påstå å bidra mye direkte til teamets sosiale liv, men heller indirekte ved å frigjøre tiden deres til å fostre sitt sosiale liv slik de selv foretrekker. Innad i teamet bygger vi de sterkeste båndene under våre årlige teamturer til steder som Barcelona, Mykonos, Toscana, og hvor enn det neste eventyret tar oss! Vi håper også at den (super) sunne kulturen vi har hos Represent kan inspirere teamet og andre på måter som kan smitte over på deres andre relasjoner.

03

Mental rikdom - Alle våre teammedlemmer har 1:1-samtaler med vår byråleder annenhver uke for å samkjøre og jobbe sammen mot deres personlige og karrieremessige vekst. Vi fremmer en "radikalt ærlig" kultur (les boken "Radical Candor"), noe som betyr at vi utfordrer direkte og bryr oss personlig. Vi oppfordrer alle til å gi hverandre både ros og kritikk, som bør være spesifikk, oppriktig, vennlig og tydelig. Teamet vet at deres meninger og innspill alltid er velkomne, og at "alt er et eksperiment og alt er åpent for endring". Vi oppfordrer til sunne vaner som mindfulness-praksis og anbefaler lesing som The Almanac of Naval Ravikant (les boken gratis) om å balansere rikdom og lykke.

04

Fysisk rikdom - Folk har lært forskjellige strategier for å opprettholde sin fysiske helse gjennom livet. Noen går aldri til legen. Noen trener hver dag. Noen får sitt kick av å bygge muskler. Vi omfavner mangfoldet og deler synspunkter og idéer om helse i teamet vårt. Vi oppfordrer åpent og aktivt til å ta vare på helsen sin – enten det handler om sykdom, sorg eller andre ting som krever ekstra omsorg for kropp og sinn. Når noen møter opp i et teammøte og sier «jeg føler meg litt syk», er svaret alltid det samme: Logg av, hvil og bli frisk – ikke tenk på jobben, det fikser vi.

05

Finansiell rikdom - Vi belønner fleksibiliteten teamet vårt tilbyr oss i form av variabel kapasitet med høyere timepriser. Resultatet er et kompensasjonsnivå som for de fleste er betydelig høyere enn andre alternativer. Ingenting gjør oss gladere enn å se hvordan Represent kan bidra til at folka våre bygger den finansielle rikdommen de trenger for å leve livet sitt på egne premisser —enten det er å reise verden rundt, eller ved å kjøpe drømmehuset sitt.

Verdien for kundene våre

Glade, sunne og friske mennesker er ikke bare en glede å jobbe med, men betydelig mer konstruktive og produktive!

Sitat ikon

... starter vi med å sette oss inn i dine forretningsmål og sikrer at hver beslutning vi tar støtter din vekst og suksess.

Oppsummert

Hos Represent har vi brukt de siste årene på å revurdere hva et webbyrå bør være, alltid med kundene våre i sentrum. Vi har erstattet utdaterte praksiser fra tradisjonelle byråer med en modell som er effektiv, transparent og tilpasningsdyktig. I stedet for å selge deg teknologien først, starter vi med å sette oss inn i dine forretningsmessige mål, og sikrer at hver beslutning vi tar støtter din vekst og suksess.

I våre effektive teams er prosjektlederen din også aktivt involvert i koding. Vår tilnærming til åpenhet betyr at du alltid vil ha oversikt over prosjektets status, budsjett og resultater. Ingen mysterier eller hemmeligheter—bare åpenhet og direkte kommunikasjon.

Fleksibilitet er en integrert og viktig del av vår byråmodell. Enten du trenger å raskt skalere opp for å nå en viktig milepæl, eller skalere ned for å optimalisere budsjettet ditt, tilpasser modellen vår seg dine behov uten at du må pådra deg unødvendige kostnader.

Ved å spesialisere oss på noen få utvalgte teknologier, kan hele teamet vårt (ikke bare én eller to personer) bistå på prosjektet ditt, noe som resulterer i effektive leveranser, høyere kvalitet og varige løsninger.

Men å jobbe med Represent handler ikke bare om effektivitet; det skal være enkelt, gøy og motiverende. Vi har skapt et sunt og positivt arbeidsmiljø for teamet vårt, som du vil oppleve gjennom positive og produktive mennesker.

Mens vi fortsetter å raffinere og forbedre prosessene våre, er det din vekst og suksess som er avgjørende for oss. Når du trives og lykkes, gjør vi det samme!

Vi er spente på å lære mer...

...om prosjektet ditt og hvordan vi kan jobbe sammen for å bygge en suksesshistorie.

Profilbilde av Øyvind

Øyvind Østmo

Byråleder